Mijlen maken

Een goede voorbereiding voor het maken van een lange reis is vooral mijlen maken. Daarom geen vakantie naar de Grevelingen maar het ruime sop opgezocht. Een goede oefening om te zien waar wat ontbreekt en wat we echt nodig hebben en wat niet. Voor ons zelf maar ook voor het schip.

Bij Stellendam naar buiten door het Slijkgat, overgestoken naar Lowestoft. Hier hadden we onze eerste beproeving. S’nachts Lowestoft aanvaren met harde aanlandige wind zou volgens de Reeds “accesible” moeten zijn. Onze tip: Doe het niet!! Het ging allemaal goed maar je moet je schip goed kennen en weten wat je doet. De golfslag voor de haven die terug komt van de rotsblokken maakt er een heksenketel van. Met de motor vol aan stoven we naar binnen. Buiten op zee blijven was voor ons geen optie omdat er noodweer voorspeld was en ook kwam.

Onderweg

Onderweg zijn we door de hele boot heen gegaan en per kastje bekeken wat we samen echt nodig hebben. Want ik heb in de afgelopen 10 jaar heel wat verzameld op de Zeewind. Van hangmatten tot onhandige thermosflessen en versleten bootlaarzen. Waarom 4 dekbedden, 3 slaapzakken en tig windjackjes. Alles weer geordend en uitgezocht. In iedere haven dropte we een grote vuilniszak met overbodige zooi. De voorpiek werd steeds de verzamelplaats voor spullen die we niet nodig denken te hebben.

Boeken, wat een gewicht.

Boeken, is ook een mooi onderwerp van wat neem ik mee. Van bijbel tot heel veel kookboeken en zeilverhalen. De meeste al gelezen of die je nooit zal gaan lezen. Weet je wat een verhuisdoos met boeken weegt? En ongemerkt staan er heel wat op de kastjes.

Wat kwamen we nog meer tegen: openvallende kastjes, dingen op verkeerde plekken, gereedschap niet makkelijk te pakken. Eerder leerde ik van Rob en Baudine die met de Bojangles varen dat ze al hun kastjes een naam hadden gegeven. Dus niet kastje “stuurboord voor” maar kastje “Afrika” of “Patagonië”, of “Pasta” en “Koek”.

Wat ging er mis: WC afsluiters goed dichthouden! Dit was ook weer een les, ondanks alles was de wc gaan hevelen en stond er 20 cm zoutwater onder de vloer. Pff, iets wat niet zou mogen gebeuren gebeurd dan toch. Hou de afsluiters dicht! Controleer regelmatig onder de vloer. Niveau metertje/signaleer aanbrengen komt op de actielijst.

TIP: Bij het ankeren voldoende ketting uitgooien. 4-5x de diepte is op getijde plaatsen zeker aan te bevelen. Voor de kust van Engeland ter hoogte van Hull en Newcastle is zo’n 2,5-3 meter eb en vloed heen normaal. Bereid je ankerplek dus goed voor. Bij Spurn Head (Humber / Hull) en Runswick Bay kun je zolang de wind niet oost wordt prima overnachten.

Engelse havens zijn duur dus proberen wij zoveel mogelijk te ankeren.

Runswick Bay

Dit levert prachtige plekjes op.

Runswick Bay met ondergaande zon

sy Zeewind uit

4 comments

  • Wat een ervaringen en een heerlijk leerzaam eerlijk verslag! Mooi!

  • Eric Speelman

    Leuk blog hoor! Wij hebben elkaar even ontmoet in Newcastle, mijn rode Koopmans Brandaan is na een vlotte zeiltocht in 48 uur weer teruggezeild naar den Helder. De Monitor windvaan heeft de hele tocht gestuurd, geen motoruren dit keer! Gelukkig maar, want de oude autohelm heeft de geest gegeven!
    Ik ben benieuwd naar het vervolg van jullie tocht!
    Groet, Eric Speelman

    • graafjo

      Well done, leuk om ervaringen te delen, wij missen onze Windpilot die nog thuis ligt. Een heerlijke derde hand. Veel geluk tot later!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.