Schip

De Zeewind is een Koopmans 43 van het type Vanquard, is multiknik en uitgevoerd in staal. Ontwerper Dick Koopmans Sr. heeft alle tekeningen toegestuurd. Het schip weegt ca 18 ton en is kotter getuigd. De kluiver is 54m2, het grootzeil 38m2 en de kotter 27m2.
De Spinaker is ca 150m2 (nog niet gemeten). In de spinaker staat met grote letters Begemann*). Dit verklaart de geschiedenis van het schip. (staat later beschreven).

De lengte is 13,52 meter, breedte 3,95 en 20,00 meter hoog tov het water. 1.95 meter diepgang.

  • Yanmar 50pk (2003)
  • Doorlopende kiel, Hydraulisch roer, Sparcraft mast. Hagoort sails 2012.
  • 6 slaapplaatsen, teak betimmerd, Dubbele marifoon (Icom handheld / Icom MMSI), dubbele Furuno GPS,
  • B&G Hydraulisch stuurautomaat (2015), Windpilot pacific Pluss II Windvaan. (2018)
  • Eberspracher luchtverwarming (2015) en Heatpol (2011) verwarming.
  • Koelkast / Force10 fornuis (2011)
  • rompsnelheid ca 9 knts
  • Reddingsvlot 4p, Zodiac 4pk Yamaha
  • AIS / B&G Plotter 2018
  • Zonnepanelen 2018
  • Maststeps / Nieuwe verstaging 2016-2017
  • Noodstuurinrichting
  • EPIRB/Joon
  • SSB HF ontvanger/zender 2018
  • Navtex
  • Trainingen: OPST/EHBO/Reanimatie 2022
  • CWOII ZZ / Marcom B / TKN / Vaarbewijs I+II
  • Ervaring: div int zeetochten / Vuurschepenrace / CAMR 2018

*) de fa. Begemann was een ijzergieterij uit 1871. In de loop der jaren is het accent echter meer op de machinefabriek komen te liggen. Rond 1900 was het de grootste machinefabriek van Nederland. Oa. het Station in s’Hertogenbosch is door hen gebouwd. Later specialiseerde het bedrijf zich in centrifugaalpompen o.l.v. Paul Begemann. Vanaf 1945 tot 1971 ging het zeer goed met het bedrijf en werkten er ca 450 mensen. In 1985 werd het bedrijf overgenomen door de bedrijvendokter Joep van de Nieuwenhuyzen. Deze gebruikte de goede naam voor zijn investeringsmaatschappij Royal Begemann Group. Bijna zeker is het dat daarvoor het schip gebouwd is bij de werf van Machinefabriek Escher (ook eigendom van de heer van de Nieuwenhuysen) in Hoogezand en in 1988 te water gelaten.

Later is het schip van de hand gedaan en in particuliere handen gekomen. Het schip leefde verder onder de naam Nescio en was te vinden in Numansdorp/Numansgors.

In 2009 heb ik het schip gevonden op de werf van De Valk in St Annaland. Het lag toen al even te koop en het schip was er slecht aan toe. In maart 2010 werd ik de trotse eigenaar.

Na de tewaterlating moest het schip weer direct de kant op omdat ze lek was. Er werden toen snel een paar platen op de huid gelast.

Toen Peter en ik de Zeewind op 14 maart 2012 (brrrr) gingen ophalen bleek voor de Volkerak de motor niet meer te starten en moesten we al gelijk zeilend bij Dintelmond naar binnen om een nieuwe accu te scoren.

Een A4 was te klein voor alles wat of kapot of aan vervanging toe was.

Hier een kleine opsomming:

  • Laswerk: Dun plaatwerk werd opgelapt
  • Accu’s: Start, 2x licht, 2x boegschroven
  • Zeilen: Kluiver, kotter, grootzeil (Hagoort)
  • Lieren: gerepareerd
  • Gascomfort: vervangen
  • Koelkast: vervangen
  • Matrassen: vervangen
  • Schoten en vallen: vervangen
  • Verfwerk: Kajuit / Huid / Onderwater
  • Kachel Heatpol aangebracht.
  • etc, etc,

Er zullen nog vele jaren volgen om het schip gereed te maken voor een wereld reis.

Techniek

Er is veel techniek aan boord. De “vertrekkersdag 2016″van het “Zeilen” hielp mij bij deze rubriek. Wees technisch voorbereid voor je reis. Het juiste gereedschap en alles wat je buiten denkt nodig te hebben neem het in 2-voud mee.

Kit spuit, torx, de juiste bitjes, steek-ringsleutels zijn niet overal in de wereld zo eenvoudig te koop als in Nederland.

Een groot voordeel om veel zelf te doen is dat jezelf meer inzicht krijgt hoe iets zit. Als je het moet laten doen zorg dan dat je er zoveel mogelijk bij bent en vragen stel hoe het e.e.a. zit.