Terwijl de Zeewind rustig in de jachthaven van Itajaí ligt te wachten zijn er diverse mensen die een kijkje komen nemen en zo aardig zijn om een fotootje te sturen dat alles OK is.
Inmiddels zijn de geleidingsbuizen voor de rolfok ter plaatse aangekomen en heb ik de trommel (zie foto hiernaast) gedemonteerd in mijn handbagage zitten. (denk bij het versturen naar Brazilië dat er 100% belasting over de goederen komt. (kosten product en transport). Dit kan dus soms een forse tegenvaller zijn.
De genaker (foto hiernaast) is de nieuwe aanwinst. Deze is eenvoudiger te varen dan de spinnaker waarbij er een boom gezet moet worden. Dit zeil levert minder gedoe. Deze gaat in het najaar mee naar de Zeewind.
Via een kennis heb ik 2 extra zonnepanelen besteld die inmiddels al aan boord staan. Deze worden ook aan de reling gemonteerd. Op deze manier komt er 300 Watt bij. Ruim voldoende met de 2 andere panelen en de windgenerator om alles van stroom te voorzien. Tijdens het zeilen en het gebruik van de SSB bleek dat we na 2-3 dagen soms de motor bij moesten zetten om stroom te draaien. Met name de koelkast blijft een stroomvreter.
De metaalwerkers zijn ook hard aan het werk geweest (zie foto’s hier onder). Het is een tuimelaar waar ankerrollen op komen en komt aan de zijkant van de boegspriet om het nieuwe anker te dragen. Aan de andere kant wordt een boegsprietverlenger gemaakt om de nieuwe genaker aan te bevestigen. Hiervan heb ik het schetsje toegestuurd zodat dit voor midden juni gereed gemaakt kan worden.
Het plan is nu om als de werkzaamheden klaar zijn de boot te verplaatsen naar Piriapolis in Uruguay. Dit scheelt in het najaar zo’n 700 mijl richting Patagonië en ook fors minder havengeld. Deze trip wil ik niet alleen zeilen en ben nu wat afspraken aan het maken om iemand enthousiast te krijgen om deze trip mee te zeilen.