Als metaalkundige kost het iets meer moeite om met hout om te gaan, maar als zoon van een timmerman heb ik regelmatig mijn ogen de kost gegeven. Ik ben gewoon begonnen en krijg met ieder latje meer respect voor pa die dit vaker in zijn leven gedaan heeft en een compleet teak dek gelegd heeft op zijn eigen schip.
In de afgelopen winter hebben we het teak van het achterdek verwijderd waarna we alles gestraald hebben. Inmiddels ben ik bezig om een nieuw teakdek te maken. Omdat teak niet het goedkoopste hout is is het heel veel meten en nog eens meten alvorens ik de zaag er in zet.
Eerst de buitenste rand aangebracht. Hiervoor heb ik samen met pa sponning latten gezaagd. we hebben zuinig gezaagd en de sponning dus niet gefreesd. Het latje wat uit de sponning is gezaagd wordt straks weer gebruikt als deklat.
Het teak wordt gelijmd met Epoxy 600 van Polyservice. Deze Epoxy heeft een extra vezel is daarmee iets flexibelere en heeft meer hechting op het teak.
Morgen gaan we samen lijmen. De epoxy droogt heel snel dus alles moet goed voorbereid zijn en omdat we de latjes per stuk willen lijmen en moeten opspannen maak ik eerst weer een stellage waarmee we de latjes kunnen aandrukken.
De grote hoeveelheid lijmklemmen komen dan goed van pas. En Mac Gyver is mijn grote vriend want iedere keer weer moet je creatief zijn hoe je je doel kan bereiken.
Als alle latjes gelijmd zijn dan vullen we de naden met zwarte epoxy (epoxy met zwart pigment). Daarna schuren en is het dek klaar. Na het schuren spuiten we alles schoon want we willen geen stof meer onder de tent. Dan kunnen we de kajuit, kuip en buiskap gaan schilderen. Voorlopig hoef ik mij nog niet te vervelen. Maar we gaan gestaag door. Tussendoor probeer ik de zwaluwen te verjagen want die beginnen al nesten onder de tent te bouwen. Mooie beestjes maar wil straks niet gebonden zijn aan een nest met jongen.