Via Wim, die we inmiddels goed kennen via Marktplaats en Jan Kees kopen en krijgen we steeds meer papieren kaarten en pilots van de wereldzeeën. Soms uithoeken waar we voorlopig niet denken te komen maar ook kaarten van gebieden waar we liever niet willen komen zoals Venezuela.
Het zijn officiële Admirality kaarten en via de site houden we de wijzigingen bij. Een hele puzzel, maar je wordt er steeds handiger in. Inmiddels is het een hele stapel papier geworden en vragen we ons af of met Navionics op telefoon en tablet, C-map op de plotter en Open CPN op de laptop we niet al voldoende kaarten hebben. Toch zijn wij er van overtuigd dat er niets boven een goede GPS en de papieren kaart gaat.
Stroom kan zomaar uitvallen en dat dat kan gebeuren lezen we te vaak in alle verhalen. Om dan te weten waar je zit vinden wij wel prettig. Met een hand GPS en papieren kaart kunnen we dan nog ergens komen.
Daarnaast zijn papieren kaarten ook heel erg leuk ook in de voorbereiding. Zo hebben we een overzeiler waar heel Australië op staat met een schaal van 1:10.000.000. Leuk om naar de kijken maar een dagtocht van zo’n 100 mijl kan je niet eens aantekenen 😉 . Maar wel gaaf om afstanden een beetje in beeld te krijgen en te dromen waar we ooit willen zijn.
Tijdens onze vakantie richting Noord Engeland realiseerde we ons dit ook dat afstanden en mogelijke stopplaatsen een goede voorbereiding vraagt. Vaar bij nacht niet een onbekende haven aan, zeil nog een rondje of pas eerder je snelheid aan. En hoe ga je het doen als je met aanlandige wind niet kunt ankeren. Belangrijkste tip: “Ga slapen als het kan! Uitputting en vermoeidheid liggen op de loer !”
Dus voor ons zijn papieren kaarten een must en het gewicht plannen we maar in op het schip.
Op het schuifluik heb ik 4 Harken oogjes gemaakt waar met elastiek de kaart onder geklemd kan worden. Met de verlichting in de kap, waar inmiddels 1 beplakt is met rode folie (automaterialen zaak, nood achterlicht), kunnen we makkelijk buiten de kaart bewaren, koersen tekenen en posities aantekenen.
sy Zeewind uit.