Na het loshalen van de schroef, zoals beschreven in de vorige blog, was het watergesmeerde lager aan de beurt. Dit kunststof lager gaf zich natuurlijk niet snel gewonnen. Met een beitel en stukje bij stukje kreeg ik uiteindelijk het lager er uit. Pfff
Toen op zoek naar een nieuw lager, de inwendige maat van de bronzen bus waar het lager in zit is 44,4 mm. De beschikbare lagers zijn 45 mm. Best een groot verschil. Toch maar even langs de schuurplaat gehaald. Een poging deze weer in de bus te drukken draaide helaas op niets uit. Na 3 cm zat er geen beweging meer in. Na overleg met Drinkwaard motoren in Sliedrecht bleek dat er metrische lagers zijn maar ook Engelse maten. Via Exalto kreeg ik uiteindelijk het juiste lager met een buitenmaat van 1 3/4″ inch. Deze blijkt namelijk 44,43 mm uitwendig te zijn. Met een lichte druk liet dit lager zich redelijk eenvoudig in de bus drukken. Met wat siliconenpasta zit het nieuwe lager als gegoten. Toen kon de schroefas weer teruggedrukt worden.
De schroef monteer ik nog even niet omdat er eerst nog geschrapt en geverfd moet worden. Maar deze klus is succesvol afgerond.
In de motorkamer zijn het vetgesmeerde lager en de waterkering weer aangebracht. Ook zijn druklager en cardan koppeling gemonteerd, zodat de as weer aan de motor gekoppeld is. Op naar de volgende klus.